TÜRDER kanunları anlattı
TÜRDER Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Derneği, Tüketici Haftası münasebetiyle, 12 Mart Salı günü saat 13.30'da Rekabet ve Tüketici Kanunlarının anlatıldığı bir panel düzenledi. Büyükçekmece Mektebim Okulları Güzel Sanatlar Lisesi Konferans Salonu'nda düzenlenen toplantının açılış konuşmasını yapan Dernek Genel Başkanı Doç Dr. Uğur ÖZGÖKER, derneğin kuruluş amacını ve hedeflerini anlattı.
Panele katılan İstanbul Milletvekili – TBMM Bütçe Plan Komisyonu Üyesi ve Rekabet Kurumu Kurucu Başkanı Sayın Prof. Dr. Aydın AYAYDIN, Rekabet Kurumu’nun Bankalara kestiği cezayı ve nedenlerini açıkladı. Kararın henüz kesin olmadığı, bundan dolayı da karar kesinleşinceye kadar, yorum yapmanın doğru olmadığını belirten Ayaydın, Türkcell’e SPK tarafından atanan kişilerin siyasi kimliği olduğunu ve bu konuda hükümetin yanlış yaptığını belirtti. Atamaların bağımsız ve uzman kişilerden olması gerektiğini söyledi.
Panelde konuşan bir başka konuşmacı da Tüketici Örgütleri Federasyonu (TÖF) ve Tüketici Bilincini Geliştirme Derneği (TÜBİDER) Genel Başkanı Fuat ENGİN’di. Engin, tüketicilerin en çok bankalar ve iletişim şirketlerinden şikayet ettiğini söyledi. Engin ayrıca, BBDK, SPK, Rekabet Kurumu, TİB, gibi devlet kurumlarının yeterince çalışmadığını ve tüketicinin haklarının korunmasına hassasiyet göstermediklerini belirtti.
Panelin ortak noktası ise 13-14 Mart tarihleri arasında “bankaların boykot edilmesi”nin desteklenmesinin gerektiğiydi.
Panel daha sonra TÜRDER’in kuruluş amacının ortaya konduğu “Kuruluş Deklerasyonu”nun okunması ve ardından yapılan plaket töreniyle sona erdi.
TÜKETİCİNİN VE REKABETİN KORUNMASI DERNEĞİ (TÜRDER)
KURULUŞ DEKLERASYONU
Günümüzde yaşanan tüketim değişimi ve bu değişime paralel gelişen rekabet kavramı, hem tüketiciyi, hem de üreticiyi doğrudan ilgilendiren bir konu hale gelmiştir.
Ülkemizin sanayileşmesiyle birlikte üretim çeşitlenmiş, her alanda tüketicinin korunması da elzem hale gelmiştir. Gelişen ve değişen dünyada, yaklaşımlar ve üretim modelleri ile tüketim eğilimleri değişmiş, aynı şekilde de tüketicinin beklenti ve standart anlayışı da yükselmiştir. Kalite, verimlilik, çevre, uygun fiyat, satış sonrası yüksek hizmet, koşulsuz müşteri mutluluğu, inovasyon, Ar-Ge ( R&D ) gibi kavramlar ortaya çıkmıştır.
Tüketicinin koşulsuz mutluluğu kavramı toplumumuzda yerleşmeye başlarken, diğer yandan da korunması ve haklarını araması da önemli hale gelmiştir. Zira rekabet ortamında, üreticilerin rekabeti bozucu ve tüketicinin yararına olanı, kendi lehlerinde kullanma çabaları, bunun için kartelleşme, tröstleşme girişimleri şüphesiz tüketicinin zararına girişimlerdir.
Anayasa’nın 172. Maddesi, Devlete “Tüketiciyi Korumak”la ilgili gerekli yasal tedbirleri almak ve tatbik etmek vazifesi vermiştir. Aynı şekilde Anayasa’nın 167. maddesinin amir hükmü gereğince; devlet, para, kredi, sermaye, mal ve hizmet piyasalarında kartelleşmeyi ve tekelleşmeyi engellemekle yani “Rekabeti Korumak”la yükümlü kılınmıştır.
Rekabet ve Tüketicinin korunması uzun zaman gerçekleşmemiş, ancak Avrupa Birliği’ne uyum sürecinde bu yasalar çıkarılmak zorunda kalınmıştır. Böylece en temel yasalar olan “Tüketici Kanunu” ve “Rekabet Kanunu” bu konuda temel yasalardan olmuştur.
Bugün gerek tüketicinin gerekse rekabetin korunması konusunda çıkarılan yasalar ve yönetmelikler, tüketicinin korunmasına yönelik girişimler olmakla birlikte, halen ciddi sorunlar ve uygulamadan kaynaklanan sıkıntılar yaşanmaktadır.
Bu noktadan hareketle tüketiciyi korumak, rekabet ve tüketici konularında çalışmalar yapmak üzere TÜRDER’i kurmuş bulunmaktayız.
TÜRDER’in asli amacı tüketici şikayetlerine çözüm bulmak, bu konularda araştırmalar yapmak, tüketici lehine girişimlerde bulunmak, rekabet ve tüketici konularında devlet kurumları, kuruluşlar ve sivil toplum örgütleri ile temasta bulunmak gelmektedir.
TÜRDER bu amaçlar için, İlgili Bakanlıklar, Kurumlar ve Tüketici Hakem Heyetleri ile temasa geçecektir. Ayrıca tüketicilerin birebir şikayetlerine çözüm bulma konusunda çalışma yapacaktır. Bunların dışında tüketici ve rekabet konularında araştırmalar yapacak, konferans, seminer, sempozyum, panel gibi organizasyonlar düzenleyecektir. Tüketici ve rekabet konularında dünyadaki ileri uygulamaları takip ederek bunları yayınlama konusunda çaba harcayacaktır.
Yönetim Kurulu Adına;
Doç. Dr. C. Uğur ÖZGÖKER
Kurucu Genel Başkanı